Blog
Responsive design
Wat is responsive webdesign - RWD?
In een notendop, websites met een responsive design schalen optimaal naar het gebruikte formaat beeldscherm.
Denk hierbij aan gebruikers die je website benaderen via hun smartphone. Wanneer de website is gebouwd met een responsive design ervaart de gebruiker een optimale webervaring d.m.v. onder andere lettertypes en afbeeldingen die automatisch geschaald worden naar het juiste formaat.
Inleiding
Uit onderzoek is gebleken dat men steeds vaker een website bezoekt via een apparaat anders dan een pc. Denk hierbij aan smartphones en tablets. Hierdoor moet de bezochte website goed leesbaar zijn voor verschillende resoluties op verschillende formaten schermen. Voorheen werden websites gemaakt om op een vaste resolutie goed leesbaar te zijn. Daarnaast werden er ook mobiele websites gemaakt, die er heel anders uit konden zien dan de desktopversie. Dit betekent dat er dus 2 sites (broncodes) moeten worden onderhouden.
O.a. hieruit is responsive design ontstaan, er is maar 1 broncode die bijgehouden hoeft worden waar geen rekening mee hoeft worden gehouden met de resolutie van de bezoeker.
Als een bezoeker werkt met een hoge resolutie op een groot scherm betekend dat er veel ruimte is in zowel de breedte al hoogte op het scherm. Een website met responsive design schaalt hier verschillende elementen automatisch in. Zo zullen er bijvoorbeeld verschillende tekstblokken en afbeeldingen duidelijk zichtbaar zijn terwijl deze naast elkaar worden getoond. Op een tablet zullen dezelfde tekstblokken en afbeeldingen ook duidelijk zichtbaar zijn, maar worden onder elkaar getoond en zal het lettertype groter worden. Zo zal de website zich voor elk formaat scherm dus gaan optimaliseren.
Ook cijfers van bijvoorbeeld analyses over je website zijn duidelijker en helder. Er hoeft maar worden gekeken naar 1 website, waar je anders bijvoorbeeld de statistieken van de -en mobiele -en desktop versie van de website moest bijhouden.
Voordelen
Gemak
Zoals ik al eerder aangaf, er is maar één broncode die bijgehouden hoeft te worden. Dit resulteert direct in tijdwinst, je hoeft namelijk alle content maar één keer in te voeren. En zoals we weten, tijd = geld.
Vanwege dat er maar één broncode aanwezig is levert dit ook een voordeel op wat betreft SEO; alle backlinks verwijzen naar één domein en bots en crawlers hoeven maar één broncode te doorzoeken om zo je ranking te bepalen bij de zoekresultaten van Google.
Gebruiksoptimalisatie
Het belangrijkste voordeel in mijn ogen is toch wel de schaalbaarheid van de website die op elk apparaat geoptimaliseerd wordt, hierdoor zijn tekst en afbeeldingen altijd goed lees -en zichtbaar. Vooral voor M-commerce levert dit veel winst op. Uit onderzoek is gebleken dat de omzet in 2013 is verdubbeld. Oftewel, ben je eigenaar van een webshop en heeft deze een responsive design, dan is de kans nu vele malen groter dat de bezoeker nu ook zijn aankopen via een smartphone of tablet doet.
Uitstraling
Zeg nou zelf, het ziet er gewoon gelikt en sexy uit als je een responsive design hebt. Het laat zien dat je bereidt bent om te investeren om de gebruiker een zo goed mogelijke web-ervaring aan te bieden wat natuurlijk direct een positief effect heeft op je online presence.
Nadelen
Laadtijd
Doordat er maar 1 broncode is, wordt er dus gebruik gemaakt van bijvoorbeeld één grote (hoge resolutie) afbeelding die wordt ingeladen. Vaak is deze grootte van de afbeelding niet nodig op de smartphone en zal deze worden verkleind door de browser, wat weer laadtijd in beslag neemt. Ook voor mensen met een beperkt databundel kan dit een nadeel opleveren om een responsive website in te laden op hun smartphone.
Compabiliteit
Het merendeel van de internet browsers ondersteunen de technieken van RWD, het zijn eigenlijk de oudere browsers die hier niet mee overweg kunnen.
Kosten
Responsive wegdesign is een jonge techniek, waar veel tijd in gestoken moet worden. De éénmalige investering ligt hierdoor vaak wat hoger dan een normale website. Dit is dan eigenlijk ook het enige nadeel, de éénmalige hogere investering t.o.v. een normale website. Ga maar eens na, als je als organisatie met de tijd mee wilt (lees moet) gaan zul je toch al gauw een mobiele website moeten hebben. Dat betekent weer een (extra) investering. Om dan maar niet te beginnen over het bijhouden van de websites. Hier gaat ook extra tijd en kosten in zitten. Op den duur verdient een responsive webdesign zich dus terug en kunnen we de kosten toch niet echt een nadeel noemen.
Belangen
Al zou je denken dat ieder bedrijf/ondernemer/what_so_ever baat heeft bij een responsive webdesign zit je mis. Er zijn natuurlijk organisaties waarvan hun website alleen wordt bezocht door gebruikers op een pc of laptop. Deze organisaties hebben vaak ook minder geld te besteden en moeten keuzes hierin maken.
Ook zijn er organisaties die wel het e.e.a. hebben te besteden, maar die vaak gebaat zijn in aparte websites. Neem bijvoorbeeld een vervoersbedrijf. Mensen die onderweg zijn en gebruik willen maken van het vervoersbedrijf zullen via hun smartphone een aparte mobiele website inladen die verschilt van de desktopversie. Deze mobiele gebruikers zijn namelijk geïnteresseerd om snel de rit-tijden -en prijzen te kunnen zien, terwijl wanneer de desktopversie van de website wordt geopend via een pc/laptop er meer informatie te zien zal zijn.
Conclusie
Ondanks de kosten die RWD met zich meebrengt, is het een goede zet om als organisatie hier in te investeren. In deze tijd, waar gebruikers steeds vaker een website bezoeken via hun mobiele telefoon, is het belangrijk dat een website goed leesbaar is en wordt geoptimaliseerd aan het beeldformaat.
Comments
- No comments found
Leave your comments